donderdag 8 augustus 2013

De boomhut van oom Tom

U weet dit nog niet, maar er is een nieuwe fiets aangeschaft. En die moet natuurlijk gebruikt worden. Zo ook afgelopen dinsdagavond. De dag is warm geweest en wij, mijn vrouw en ik, besluiten na het eten een stuk te gaan fietsen. De wind is ons goed gezind en besluit een tukkie te gaan doen. We fietsen in de richting van het Fochteloërveen om aldaar te genieten van de vogels en de zomeravond. Het Fochteloërveen is een prachtig veen-natuurgebied op de grens van Drenthe en Friesland, waar wandelpaden en dus ook fietspaden te over zijn. Een echte aanrader wat mij betreft. Al fietsend kletsen en fantaseren wij wat af. Wat gaan we doen met de jackpot van de staatsloterij als we die winnen? Waar gaat de volgende vakantie doorgebracht worden en met welke auto rijden we daar dan wel heen? U begrijpt het, niets menselijks is ons vreemd. We spreken zelfs over waar het verjaardagscadeau, dat mijn vrouw van haar moeder en haar zuster heeft gekregen, moet komen te hangen.  Als we op de terugweg via Bovensmilde, een  boom zien met daarin een boomhut waar een volwassen man met pijn en moeite in zou kunnen klimmen, besluit ik dat dus maar niet te doen. Ik moet morgen tenslotte wel weer aan het werk. Maar mijn fantasie gaat weer met mij op de loop. Wie zou deze hut gebouwd hebben? Waarom juist hier langs de weg en niet in een bos waar het verstoppen in een boomhut veel effectiever kan? En waarom is die trap tegen de boom gespijkerd? Zit hier dagelijks een kleine jongen van een jaar of tien op de uitkijk wanneer zijn vader weer thuiskomt? Of is deze hut gebouwd door de vader om de jongen een schuilhut te geven voor het bespieden van de vele vogels die over de landerijen vliegen? Ik krijg als vanzelfsprekend de antwoorden. De hut is gebouwd in de oorlog om de boeren te observeren en te voorkomen dat deze groenten en aardappels weg zouden geven aan de Randstedelingen. Of gaat dat net weer iets te ver… Hoewel ik erg van de natuur houd en ik de bomen , de vogels, de beesten van het veld en het bos wil beschermen en koesteren, ben ik vooral voorstander van het speelplezier van de jeugd. Speel, ontdek en word een volwaardig mens. Geniet van je boomhut en heb respect voor de boom waarin je hem hebt gebouwd. Stiekem ben ik een klein beetje jaloers. Ik was nooit handig genoeg om een boomhut te bouwen. Ik wilde wel graag in deze kijken, maar helaas mijn gewrichten zijn niet meer zo soepel als dertig of veertig jaar geleden. Maar goed, zo gaan de dingen nu eenmaal.  

De boomhut van oom Tom
De boomhut van oom Tom

De boomhut van oom Tom

De boomhut van oom Tom


Geen opmerkingen:

Een reactie posten