dinsdag 4 november 2014

Het failliet van de Formule 1?

lk heb u eerder geïnformeerd over het doen en laten van Formule 1-“baas” Bernie Ecclestone. Dit heb ik voor u verpakt in een open brief aan de heer Ecclestone himself. Helaas heeft mijn brief niet geresulteerd in een verlaging van de kijkgelden en een andere, eerlijker verdeling van de sponsorgelden binnen de Formule 1. Het resultaat van het beleid en de werkwijze van Bernie is dat hij er nog rijker van is geworden en er nu drie van de twaalf teams niet meer mee kunnen doen om financiële redenen.
Foto Caterham


Tegenstanders van de autosport gniffelen. Ik heb in gedachten al diverse mensen meesmuilend en/of handenwrijvend zien kijken. Niet lang geleden was de Formule 1 het meest aansprekende onderdeel van de auto- en motorsport ter wereld. Het aantal deelnemers neemt echter elk jaar af, zo lijkt het. Het lijkt er op dat de koningsklasse van de sport het zal moeten gaan stellen met minder deelnemers dan een gemiddeld deelnemersveld van de DNKM (DeutschNiederländisch Kart Meisterschaft)  Wat doet de DNKM dan beter dan de Formule 1? Vraag ik mij af.
Foto DNKM

Ik zal u de details besparen, maar de DNKM heeft de afgelopen 8 jaar een gestaag groeiend deelnemersveld mogen begroeten. De Formule 1 daarentegen zag het aantal deelnemers, het publiek aan de baan én het aantal TV-kijkers afnemen. Hebben de stijgende toegangsprijzen, de wedstrijden op abonnee-TV en de belachelijk hoge deelnamekosten hier iets mee te maken? Heeft het gegeven dat niet eens de helft van het aantal te verrijden wedstrijden binnen Europa wordt verreden, hier iets mee te maken?  Op de kalender prijken steeds meer circuits die meer met geld dan met sportiviteit geassocieerd worden.
Foto Lotus

Ik weet het niet meer. Maar ik vind het jammer dat de Formule 1 steeds minder deelnemers kent, juist nu het kampioenschap zelf ongemeen spannend is. En daar gaat het om, meneer Ecclestone.

Ach  ja, zo gaan de dingen nu eenmaal. Tot later.









Foto Marussia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten