zondag 30 september 2012

De man met alleen maar roest


Tijdens onze vakantie afgelopen zomer zijn wij, op speciaal verzoek van mijn lief Esther, naar een rommelmarkt in Le Pouzin geweest. Deze markt werd gehouden op de parkeerplaats van een lokale supermarkt. Ik moet u zeggen dat een parkeerplaats van een supermarkt in Frankrijk is op zich al niet zo’n inspirerende omgeving is, maar op een zondag als er geen auto’s staan van winkelend publiek en slechts een stuk of tien standhouders, waarvan de helft in de auto zit, is de aanblik ronduit troosteloos. Zelfs in de verder o zo fraaie Ardèche. De standhouders zijn op deze dag niet gemotiveerd hun beste beentje voor te zetten. Begrijpelijk, want er is vrijwel geen publiek. Op het moment dat wij de parkeerplaats oprijden, tellen we zeven “mogelijke” klanten. Wij maken het negental compleet. Stelt u zich voor: een markt met tien standhouders en negen klanten: wat een gezelligheid. De klandizie doet wat betreft de aangeboden koopwaar het ergste vermoeden. En ja hoor, de kwaliteit en kwantiteit van de aangeboden koopwaar bevestigt ons vermoeden. Er worden bij stand 1 en 2 kleren aangeboden. Nee, geen kleren waar u en ik uitgebreid bij staan kijken maar het soort waar wij in het algemeen de zak van Max voor uit de kast haalden, 12 jaar geleden wel te verstaan. Of Humanitas blij mee maakten, toen. Kleren die twintig jaar geleden uit de mode raakten en deze hier op de markt zijn niet alleen vies en gedragen, maar ook voor een deel stuk. Esther ziet een spiegel waar ze een plaatsje voor denkt te hebben in de hal van huis. Maar gezien de rest van de uitstallingen maakt ze er mij pas nadat wij weer in de auto zitten op attent. De enige standhouder waar ik meer dan 30 seconden heb staan kijken, had geen fraaie koopwaar maar de grootste hoop roest die ik ooit heb gezien. Zijn kraampje bestond uit een hoeveelheid roest die ik alleen bij een oud-ijzer-handel zou verwachten. Veel gereedschap: schoppen, harken, tangen, koevoeten et cetera. Allemaal in een staat waarvan ik verwacht dat ze bij het eerste gebruik in meerdere stukken breken. Wij waren door onze vrienden al voor ons vertrek naar Le Pouzin gewaarschuwd dat deze brocantemarkt niet de beste zou zijn, maar hetgene wat wij zagen heeft onze niet al te hoge verwachtingen bij lange na niet gehaald. Maar ach, het was de enige brocantemarkt tijdens ons weekje daar. Zo gaan de dingen nu eenmaal.

Tot later 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten