dinsdag 15 oktober 2013

Geen vrijwilligerswerk in ruil voor zorg

Zo koppen de kranten de dag nadat onze onvolprezen staatssecretaris Martin van Rijn in de pers een ballon heeft opgelaten over de inzet van langdurig zorgbehoeftigen en ouderen in het onderwijs en in de peuterspeelzaal. U vraagt zich net als ik waarschijnlijk af: ‘Hoe had u dat bedacht, meneer van Rijn?’ Moet Tante Annie, die inmiddels de negentig nadert, door de thuiszorg maar een uurtje eerder het bed uit gehaald worden om daarna met de deeltaxi naar de peuterspeelzaal gebracht te worden om daar met de kinderen een uurtje of twee te lezen? Ik zou zeggen: een topplan. De kinderverzorgster die de peuters en baby’s een schone luier geeft, kan nadat ze dat gedaan heeft meteen een droge luier geven aan tante Annie. Op deze manier slaan we twee vliegen in een klap. Nee, wacht even… het kan effectiever. De kleuterjuf die in de zelfde straat woont als tante gaat voor school even met haar eigen kinderen bij tante langs om haar in de kleren te helpen. Zij neemt vervolgens tante mee naar school en de kinderen krijgen les van tante Annie. Leesles met een loep wel te verstaan, want tante kan het allemaal niet echt goed meer zien. De juf moet dan nog even oom Henk uit bed halen en in de kleren zetten. Oom Henk wordt op de technische school afgeleverd en geeft figuurzaagles. In dezelfde tijd tackelen we nog even het probleem van de sociale stage van de oudere leerling, want die kan op school oom Henk en tante Annie verschonen. Als ik er zo over nadenk, kan het niet beter. Bezuinigen in het onderwijs en in de zorg tegelijkertijd. En toch nog verwachten dat de kennis en de vaardigheden van de nieuw afgestudeerden er op vooruitgaan? Ik ben bang dat we dat maar moeten loslaten. Wordt het een duur jaar of niet? Ik weet het niet. Gelukkig ben ik niet verantwoordelijk voor de kostenbeheersing in de zorg of in het onderwijs. Ik weet dat het goedkoper moet. Ik weet hoe dat binnen de zorg kan, maar daarover heb ik u al eerder op de hoogte gebracht. Hoe dat moet binnen het onderwijs is een wat ingewikkelder vraag. Onderwijs zou moeten leiden tot meer kennis en inzicht. Bij onze staatssecretaris is dat in ieder geval niet zo goed gegaan. Maar goed, zo gaan de dingen nu eenmaal.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten