maandag 10 december 2012

Athene


Ik was de afgelopen dagen voor mijn werk in Athene, Griekenland. Nu moet ik zeggen dat de stad veel mooie elementen bevat: het Pantheon, het Museum Acropolis en natuurlijk de Acropolis zelf. 


Het Europees examen dat ik heb gedaan, en waarvoor ik vooral naar Athene ging, was pittig. Nu maar afwachten of ik ook geslaagd ben. Het congrescentrum en de hotels waar ik veel tijd heb doorgebracht, waren echt indrukwekkend. Grote gebouwen; op Griekse wijze gebouwde kolossen waar iemand met gemak zou kunnen verdwalen. Zoals u weet hebben de Grieken het op dit moment niet heel gemakkelijk. Hun economisch vooruitzicht is niet om over naar huis te schrijven. Ik doe dat ook niet, ik schrijf erover vanuit huis. Of liever gezegd vanaf het vliegveld waar ik nu al even zit te wachten op het vertrek van onze vlucht. Ik ben wel wat teleurgesteld over de manier waarop de Grieken hun financiĆ«le situatie proberen te verbeteren. Ze vallen mij continu lastig, met name in de wijk Plaka. Bijvoorbeeld door met zakdoekjes te leuren voor een euro die je in een supermarkt voor 10 cent kan kopen. En dat vooral door kleine kinderen die al heel goed in de gaten hebben dat je je niet weg moet laten sturen. Maar ook de rozen die je aan je reisgezellin moet geven, want ze is zo een “sexy lady”, kunnen niet voldoende aangesleept worden. Ik word moe van dit soort praktijken en kan er niet meer tegen. Ik moet tegen het einde van de lunch, die overigens van goede kwaliteit is, zelfs een man van middelbare leeftijd met zijn rozen wegsturen. 

Als mijn collega en ik besluiten nog even wat aan windowshopping te gaan doen, worden we in deze wijk vrijwel elke winkel ingetrokken. Het is gewoon niet leuk meer, je moet continu opletten en je hebt geen moment rust. Een van de belangrijkste redenen waarom het economisch niet zo goed gaat met Griekenland, is volgens mij omdat ze hun voorraden niet op orde hebben. De winkels puilen uit van de spullen en dat is duidelijk niet alleen van dit jaar.  De door de zon verbleekte jurken, truien, hoeden, kettingen etcetera hangen buiten. Het past allemaal niet meer in de winkel, zo vol is het. Het lijkt me duidelijk dat een groot deel van het kapitaal in de voorraad is gaan zitten. Jammer, want het verbleekt en verdampt waar je bij staat. Zo gaan de dingen in Griekenland deze dagen…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten