Het heeft even geduurd, maar ik ben er weer aan toe mijn
gedachten aan het net toe te vertrouwen. Ik weet niet of u wel een keer per bus
van A naar B gaat. En daarbij weet ik natuurlijk ook niet of u dezelfde
ervaringen heeft als ik. De bus is natuurlijk op zich een goede manier om van A
naar B te komen; zo denk ik er echt over
hoor. In principe ben ik voorstander van deze manier van vervoeren. U kent dat
inmiddels van mij. Maar soms ben ik tegenstander van de bus. Dat heeft dan helaas
meestal te maken met de manier waarop de chauffeur mij of mijn medepassagiers
behandelt. Ik kan er slecht tegen wanneer service, die een chauffeur soms
gemakkelijk en zonder daar een investering van welke aard dan ook voor te doen,
achterwege blijft. Stelt u zich eens voor:
u bent passagier die in een halve sneeuwstorm (nog niet zo lang geleden)
bij het station staat te wachten op de bus. De bus is vanwege de
weersomstandigheden aan de late kant. Daar kan geen chauffeur of wie dan ook
iets aan doen . De bus rijdt en dat is meer dan ik kan zeggen van de die grote
gele dingen met ijzeren wielen die over een van te tevoren vastgelegd traject
gaan, maar dit geheel terzijde. Waar een chauffeur wel wat aan kan doen, is het
laten wachten van u en de uwen tot hij een uitgebreid gesprek heeft gevoerd met
zijn vervanger, die hij eerst heeft binnengelaten waarna de deuren weer sloten. Daarna neemt de vervanger plaats achter het stuur nadat hij zich volledig
heeft geïnstalleerd: jasje uit, stempel en kaartjes uit de tas, tas op het
daarvoor bestemde plekje. Pas dan gaat de
deur open om een totaal verkleumde en verwaaide groep passagiers in de bus te
laten. En dat doen ze ook gerust als het water met pijpenstelen naar beneden
stroomt, hoor. U mag eindelijk naar binnen en als u dan het lef heeft om tegen
de busbestuurder te zeggen dat het u wat tegenvalt dat hij u een minuut of wat
zinloos in de kou (of regen) heeft laten staan, bestaat de mogelijkheid dat u per
ommegaande de bus wordt uitgezet omdat u in de ogen van de bestuurder niet
vriendelijk genoeg bent. Ik ben zeker geen voorstander van scheldpartijen tegen
buschauffeurs en nee, ik ben geen propagandist van het gebruik van geweld tegen
personen met publieke functies. Ik vind echter wel dat een vertegenwoordiger van een
bedrijf dat zijn tarieven in drie jaar met 100 % heeft verhoogd, blij moet zijn
met positieve feedback. En niet zoals een paar week geleden een chauffeur in de
bus tegen een passagier uitviel en pas
tot rust kwam toen diverse medereizigers
de passagier bijvielen. Of busbestuurders die vrolijk een bushalte voorbij
rijden, waar verbouwereerde passagiers met hun buskaartje staan te zwaaien… en
soms zelfs terugzwaaien. Of buscoureurs die optrekken zodra de deurrubbers
elkaar raken en de oudere passagier niet de gelegenheid geven plaats te nemen
op een daartoe door puber vrijgemaakte zitplaats.
Maar ach, zo gaan de dingen nu eenmaal.
Gelukkig gaan de dingen ook wel eens anders. Dus voor alle
buschauffeurs die prettig rijden, meedenken met hun passagiers, eerst de
passagiers binnenlaten en dan pas met (verdiende) koffiepauze gaan en de stoel
overgeven aan hun opvolger, nog even wachten op die rennende heer of mevrouw
die overduidelijk graag mee wil, enzovoort enzovoort: bedankt dat jullie er ook
zijn!
Misschien is nog niet iedere buschauffeur opgeleid met het zinnetje: goed voorbeeld doet goed volgen. Of: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Of tal van andere zinnetjes van soortgelijke strekking. Maar inderdaad, er zijn gelukkig ook chauffeurs bij die met heel hun hart en ziel de passagiers wel vol passie van A naar B willen brengen.
BeantwoordenVerwijderen