zaterdag 2 februari 2013

Voor in de bussen


Het heeft even geduurd, maar ik ben er weer aan toe mijn gedachten aan het net toe te vertrouwen. Ik weet niet of u wel een keer per bus van A naar B gaat. En daarbij weet ik natuurlijk ook niet of u dezelfde ervaringen heeft als ik. De bus is natuurlijk op zich een goede manier om van A naar B te komen;  zo denk ik er echt over hoor. In principe ben ik voorstander van deze manier van vervoeren. U kent dat inmiddels van mij. Maar soms ben ik tegenstander van de bus. Dat heeft dan helaas meestal te maken met de manier waarop de chauffeur mij of mijn medepassagiers behandelt. Ik kan er slecht tegen wanneer service, die een chauffeur soms gemakkelijk en zonder daar een investering van welke aard dan ook voor te doen, achterwege blijft. Stelt u zich eens voor:  u bent passagier die in een halve sneeuwstorm (nog niet zo lang geleden) bij het station staat te wachten op de bus. De bus is vanwege de weersomstandigheden aan de late kant. Daar kan geen chauffeur of wie dan ook iets aan doen . De bus rijdt en dat is meer dan ik kan zeggen van de die grote gele dingen met ijzeren wielen die over een van te tevoren vastgelegd traject gaan, maar dit geheel terzijde. Waar een chauffeur wel wat aan kan doen, is het laten wachten van u en de uwen tot hij een uitgebreid gesprek heeft gevoerd met zijn vervanger, die hij eerst heeft binnengelaten waarna de deuren weer sloten.  Daarna neemt de vervanger plaats  achter het stuur nadat hij zich volledig heeft geïnstalleerd: jasje uit, stempel en kaartjes uit de tas, tas op het daarvoor bestemde plekje.  Pas dan gaat de deur open om een totaal verkleumde en verwaaide groep passagiers in de bus te laten. En dat doen ze ook gerust als het water met pijpenstelen naar beneden stroomt, hoor. U mag eindelijk naar binnen en als u dan het lef heeft om tegen de busbestuurder te zeggen dat het u wat tegenvalt dat hij u een minuut of wat zinloos in de kou (of regen) heeft laten staan, bestaat de mogelijkheid dat u per ommegaande de bus wordt uitgezet omdat u in de ogen van de bestuurder niet vriendelijk genoeg bent. Ik ben zeker geen voorstander van scheldpartijen tegen buschauffeurs en nee, ik ben geen propagandist van het gebruik van geweld tegen personen met publieke functies. Ik vind  echter wel dat een vertegenwoordiger van een bedrijf dat zijn tarieven in drie jaar met 100 % heeft verhoogd, blij moet zijn met positieve feedback. En niet zoals een paar week geleden een chauffeur in de bus tegen een passagier uitviel  en pas tot rust kwam  toen diverse medereizigers de passagier bijvielen. Of busbestuurders die vrolijk een bushalte voorbij rijden, waar verbouwereerde passagiers met hun buskaartje staan te zwaaien… en soms zelfs terugzwaaien. Of buscoureurs die optrekken zodra de deurrubbers elkaar raken en de oudere passagier niet de gelegenheid geven plaats te nemen op een daartoe door puber vrijgemaakte zitplaats.
Maar ach, zo gaan de dingen nu eenmaal.


Gelukkig gaan de dingen ook wel eens anders. Dus voor alle buschauffeurs die prettig rijden, meedenken met hun passagiers, eerst de passagiers binnenlaten en dan pas met (verdiende) koffiepauze gaan en de stoel overgeven aan hun opvolger, nog even wachten op die rennende heer of mevrouw die overduidelijk graag mee wil, enzovoort enzovoort: bedankt dat jullie er ook zijn!

1 opmerking:

  1. Misschien is nog niet iedere buschauffeur opgeleid met het zinnetje: goed voorbeeld doet goed volgen. Of: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Of tal van andere zinnetjes van soortgelijke strekking. Maar inderdaad, er zijn gelukkig ook chauffeurs bij die met heel hun hart en ziel de passagiers wel vol passie van A naar B willen brengen.

    BeantwoordenVerwijderen