woensdag 11 juli 2012

Koeien lekkerder van wijn


Ik weet niet of u het nieuws van de dag in de gaten houdt. Maar er is een wereldberoemde Franse chefkok die zijn koeien wijn te drinken geeft. En nu niet denken, dat zal wel goedkope rommel zijn. U vergist zich. In het bericht van de dag staat dat de koeien goede wijn krijgen. Dan denk ik aan een goed glas Chateau Rothschild, een volle rode wijn met een zeer prettige afdronk. Ik zou er een kleinigheid voor over hebben om dagelijks een glas van die wijn te kunnen genieten. Maar als ik ga optellen moet ik bij een glas per dag, en dan doe ik niet eens overdreven, rekenen op vijfenveertig euro in een week. Een fles wijn van deze kwaliteit kost nu eenmaal vijfendertig euro. Maar goed, een koe bij deze Jean-Charles Tastavy houdt het niet bij een glas of twee. Als ze een vergelijkbare hoeveelheid wijn wil hebben als twee glazen voor een mens, dan heeft ze twee flessen nodig. Kosten voor de kok per koe per week 14 x 35 = 490 euro per week. Hoe lang gaat de kok het volhouden? Ik weet het niet. Met mijn inkomen ben ik na een maand klaar. En dan alleen in de maand dat het vakantiegeld net binnen is gekomen. Maar goed, we hebben het nu wel over een Franse kok die zogenaamde haute cuisine op de kaart heeft staan. Hij is van mening dat het vlees lekkerder van de wijn wordt. Dit naar een idee van het Japanse Kobe-vlees dat ontstaan is door het “voeren” van bier aan koeien. De koeien zullen zich in de zevende hemel gewaand hebben. Stelt u zich voor: je bent een rund, je laat je de hele dag vollopen met drank en de mensen vinden je lekker.


Zo moet die man in de dierentuin van Kopenhagen ook ongeveer gedacht hebben. Ik laat me vollopen met drank, klim in het verblijf van de tijgers en ben dan vast lekker. De tijgers vonden hem inderdaad lekker….. alleen op een andere manier dan dat de man gedacht moet hebben.

Ach. Zo gaat het nu eenmaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten