donderdag 19 juli 2012

Tante Annie heeft een broer


Ik wist het nog niet, maar ik ontdekte vandaag dat tante Annie een broer heeft. Ik weet zijn naam niet en dat is voor het verhaal ook van geen enkel belang. Tante Annie is helemaal van slag. Haar anders zo rustige, voorspelbare bestaan is op de hobbel. Bijna in paniek was ze, toen ik haar bij toeval in de koffiehoek in het ziekenhuis zag zitten. Omdat ik net een kopje koffie wilde gaan drinken in de koffiepauze, ben ik maar even bij haar gaan zitten. Onrustig kijkt ze om zich heen. Als ik aan haar vraag wat de oorzaak van de onrust is, breekt ze. Ze huilt. Ik heb eigenlijk al een beetje spijt dat ik haar heb aangesproken in deze woelige tijd. Eerst de auto en nu haar broer. “Wat is er met uw broer aan de hand”, vraag ik voorzichtig. “Hij is zijn eigen huis uitgezet.” vertelt ze.  “Wat bedoelt u? Kon hij de huur of hypotheek niet meer betalen?” vraag ik voorzichtig. “Nee hoor. Zijn vrouw, mijn schoonzus, heeft hem het huis uitgezet en hij is bij mij komen logeren. Ik kan niet eens meer een kopje thee zetten zonder dat mijn lieve broer mij voor de voeten loopt.” U behoort zich nu af te vragen hoe dat nu toch in hemelsnaam kan. Ik deed dat in ieder geval wel en vroeg aan tante de reden van de verbanning van haar broer. “Mijn broer is ziek, moet u weten…” begint ze “hij is geboren met een afwijking aan zijn benen. Nadat hij getrouwd is met zijn vrouw, is hij langzaam beetje bij beetje achteruitgegaan. Hij heeft nu zo en dan een beetje hulp nodig bij het schilderen van het huis en in de tuin. Daar heeft mijn schoonzus geen zin in. Hij moet het huis zelf kunnen onderhouden of de kuierlatten nemen. Nadat mijn broer twee maal een tuinman heeft gevraagd, om hem wat te helpen, heeft zij maandagmiddag een slotenmaker nieuwe sloten in het huis laten zetten. Mijn broer kan zijn eigen huis niet meer in. En dat na dertig jaar huwelijk!” Ik vraag mij af waar het heen moet in deze tijd? Heeft dan niemand meer respect? Mag je dan niets meer vragen van je partner? Of spelen er zaken waar tante Annie niets van weet en verzwijgt haar broer van alles? Ik weet het niet, het verhaal is wel vreemd maar de volledige waarheid zullen wij voorlopig niet te weten komen. Op het moment dat tante verder wilder vertellen, kwam haar broer aanlopen.  Ze stond op, liet zonder verder iets te zeggen weg. Ze begroette haar broer en liep, zonder om te kijken weg. Mij in vertwijfeling achterlatend. Ach….. zo gaan de dingen nu eenmaal.

Tot later 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten