donderdag 7 juni 2012

Tante Annie


Tante Annie is haar rode koffer kwijt. Volgens mij is tante Annie heel verdrietig, zij had haar koffer ruim 15 jaar en elk jaar dat zij de koffer heeft gehad nam ze hem mee. Mee naar de Azoren, de Seychellen en de laatste jaren ook naar Texel. Tante Annie is sinds tien jaar vaste gast op Texel. De bewoners van Texel konden Tante Annie inmiddels uittekenen met haar rode koffer, haar fiets en de rieten mand met bloemen. U vraagt zich af hoe ik weet dat tante Annie haar rode koffer is kwijtgeraakt. Haar koffer lag vanochtend in de goot bij het station van Groningen. Ik zag de koffer liggen en dacht meteen aan tante Annie. Met genoegen denk ik terug aan mijn eerste ontmoeting met haar. Op de eerste dag van een vakantie op Texel stond ik te wachten bij de boot.  Ik zie een wat verfomfaaide, in zandkleurige regenjas gehulde dame die naar mijn volle overtuiging ooit een grand dame geweest moet zijn. Ze liep naast haar met een bloemenslinger getooide fiets die een zware rode koffer torste. Ik heb een lang en goed gesprek met haar gehad. Na een uur hebben we afscheid genomen en ik had er een tante bij. Zoals ik haar voor het eerst zag, zag Texel haar nobele gaste de laatste tien jaar het eiland opkomen. Wat tante verder op het eiland deed, weet ik alleen en blijft een geheim tussen haar en mij. Voor de bewoners van Texel kwam zij begin juni en vertrok eind augustus. Dit jaar hebben de fiets , de koffer en de rieten mand Texel dus niet op tijd gehaald. Waar is tante Annie, wie heeft haar koffer in de goot gegooid, wie heeft haar fiets in de Gelkingestraat omver gegooid, en wat deed haar rieten mand in de buurt van de tassenwinkel aan het begin van de Heerenstraat in Groningen? Ik zie tante Annie vast volgende week wel weer lopen in de buurt van het ziekenhuis. Ik zal haar vragen of ze de rode koffer heeft verloren of misschien is die wel gestolen. Als ik haar zie, zal ik het u vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten