vrijdag 1 juni 2012

Roofvogels


Al jarenlang valt de schijnbaar groeiende hoeveelheid roofvogels langs de autowegen mij op.  Ik zie ze, maar kan ze nooit herkennen. Ik weet niet hoe dat bij u is maar ik raak hoe langer hoe meer gefascineerd door deze vogels. Wordt het klimaat beter voor ze? Is er meer voedsel? Of zijn er andere redenen om in aantal toe te nemen? Wellicht is een van de oorzaken het verminderd gebruik van gif in de land en tuinbouw. Wie het weet mag het mij vertellen. Omdat ik de vogels niet kan herkennen en elke roofvogel voor mij heel goed een blauwe kiekendief, een torenvalk of een buizerd kan zijn, roep ik altijd maar tegen de kinderen en Esther: ‘Kijk, een roofvogel. Wat is ie mooi, hè!’ Mijn lief heeft genoeg van het woord roofvogel. En u weet inmiddels dat wanneer zij ergens genoeg van heeft, er ook meteen maatregelen genomen worden. Nu had ze twee mogelijkheden:  A. geef Rob een cursus vogelen, mogelijk te volgen via de vogelbescherming Nederland, of B.  koop een boek over roofvogels met duidelijke afbeeldingen van de vogels en de juiste namen erbij. Kiest ze voor optie A, dan ben ik sowieso drie dagen uit huis en hangt daar een prijskaartje aan van in ieder geval voor eten en drinken 25-30 euro per dag. Kiest ze voor optie B (koop een boek in de witte boekhandel), dan is het voor € 8,00 klaar, maar dan moet ik wel zelf studeren. Ik ben op zijn minst net zo blij met een boek over roofvogels als dat zij dat is met haar boek over bloemen en planten. Niet dat zij een boek over bloemen en planten nodig heeft. Zij weet een lithidora (de meeste mensen noemen dat een blue heaven) te onderscheiden van elke andere plant met kleine blauwe bloemen. Iets wat je van mij ook niet kan zeggen. Maar goed, ik kreeg vanmiddag in de bus op weg naar huis het boek over roofvogels. Ik heb de indruk dat ik over drie weken overhoord ga worden. Goed studeren, want als ik het verschil tussen een bosuil en een ransuil niet meteen kan oplepelen, loop ik het risico dat er volgende maand een boek over de 100 meest beroemde formule 1 coureurs op de boekenplank staat… ook niet vervelend hoor.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten